În “Hățișuri”

Post was created on March 14th, 2014

This is a note on my progress on “Brushwoods”, my new strings quartet. I don’t normally take notes on unfinished composition projects, but this one really had me (and my enthusiasm) going, partially because it’s the first music I actually write using MAIDENS, my music generation software; and I never had the chance to take it “on the streets” by now. The main idea of the Romanian article is that I eventually stroke a balance between letting to much “machinery” sleeping out into my music, and squeezing out each and every note.

N-am mai scris de mult în blog-ul meu despre muzică, care, în fapt a devenit mai mult sau mai puțin o listă de lucrări (și un sit de produs la un moment dat, când MAIDENS era încă în „durerile facerii”).

Ce mă determină acum să scriu, este un entuziasm pe care nu l-am mai încercat de mult, oarecum asemănător cu al copilului care primește o jucărie nouă. Lucrez la o nouă piesă, prima pe 2014, „Hățișuri”, un cvartet de coarde imaginat în binecuvântatele după-amieze din Grădina Botanică de anul trecut, când nu eram angajat. Dar despre asta, cu altă ocazie.

În demersul meu componistic există o premieră absolută: „beau șampania casei” și îmi folosesc propriul soft de muzică algoritmică, MAIDENS. A fost inițial un exercițiu de disciplină auto-impus; am trecut prin depresii și prin euforii (iar muzica rezultată a suferit corespunzător) însă acum consider că am găsit fluxul de lucru ideal, și pe tema asta am să elaborez.

  • Întâi schițez formal partea pe care urmează să lucrez, destul de meticulos chiar (până la nivel de fraze și perioade);
  • Arunc, la începutul fiecărei (sub-)secțiuni antecedente „mingea” în terenul mașinii, adică generez prima sub-secțiune (ex., primul model), în loc să o compun; ajustez imediat rezultatul;
  • Continui să generez și să ajustez sub-secțiunile următoare: modificările mele devin din ce în ce mai substanțiale, pe măsură ce muzica începe să „ducă” undeva;
  • La un moment dat, în mod absolut natural și spontan, renunț la a genera, și compun restul muzicii până la sfârșitul secțiunii.

Am observat de asemenea câteva lucruri, care mi-au îmbunătățit considerabil expreriența de lucru cu MAIDENS:

Este mai bine să generez porțiuni mici (dar nu mai mici de două măsuri). Avantajul imediat este că generarea este aproape instantanee, și pot încerca câteva zeci de variante în mai puțin de un minut.

Modific rezultatul generat imediat, înainte de a trece mai departe. Este important. Am crezut că abordarea potrivită este să generez întreaga secțiune, și apoi să ajustez tot, dar este mult mai dificil, și rezultatele muzicale sunt mult mai slabe.

Nu apelez la generare dacă am o idee clară pe care vreau s-o urmez. Uneltele de editare din MAIDENS sunt suficient de bune pentru a-mi permite să introduc muzică manual, și atunci când n-am nevoie de „muza mea electronică” folosesc MAIDENS la fel cum aș folosi orice alt soft de scris partituri, cum ar fi Finale sau Sibelius.

Contrar unor opinii primite, MAIDENS nu este un panaceu universal și în niciun caz nu „îl înlocuiește pe compozitor”. MAIDENS a fost creat să fie un instrument de lucru, și în felul acesta se și comportă. Ca orice instrument, necesită rațiunea, gustul și intuiția umană pentru a produce un artefact valoros după criteriile axiologice ale omului.

No Responses to "În “Hățișuri”"

Leave a Reply

LOOKING FOR?…

FEATURED MUSIC

compozițiile de care sunt cel mai mândru

RECENT MUSINGS

articole despre muzici (scriu foarte rar)