SIMN 2014 – 26 mai

Post was created on May 27th, 2014

Am ajuns aseara la unul din concertele din cadrul Festivalului International de Muzica Noua. Care a inceput vineri, pe 23 mai, dar, ca un facut eu nu am prins de veste… Chiar si dupa ce, intr-un tarziu, duminica seara (25 mai) am dat ochii, pe Internet, cu programul festivalului, am fost convins pana “dimineata tarziu” a doua zi, ca va incepe undeva in mijlocul saptamanii, cum ar fi  28-29 mai. Uluitor. Si cand te gandesti ca imi castig painea ca programator…

Dar revenind: mi-a placut mult mai mult decat ma asteptam. De la ora 21:30, in Studioul de Opera (si Multimedia) al Conservatorului (Universitatii de Muzica din Bucuresti) am urmarit patru productii audio, video, interactive, sau toate trei laolalta, apartinand autorilor Adrian Borza, Catalin Cretu si Maia Ciobanu, totalizand aproximativ doua ore.

Seara a fost acaparata fara drept de apel de piesa lui Catalin Cretu, Odd interactions, o lucrare pentru “percutie si live electronics”. Aceasta compozitie a stiut sa se adreseze foarte dibaci tuturor categoriilor de spectatori din sala, de la cei foarte a-tehnici, de moda veche, pana la the MIDI freaks, printre care as crede ca ma numar si eu. Asta pentru ca a sunat nesperat de bine: a fost o partitura scrisa la modul serios si responsabil pentru baterie (de jazz?) care ne-a facut pe toti sa dam discret (sau nu) din cap si din picioare pe toata durata ei. Cam toti din sala am ridicat un pic din sprancene cand am vazut ca percutionistul (Dan Alexandru) loveste intr-un cinelli (?), si la fiecare lovitura se aude un alt sunet de vibrafon; sau ca loveste un tom-tom(?) si auzim un acord de pian.

Poanta a fost urmatoarea: cele doua instrumente de percutie aveau atasat un declansator/senzor, cuplat la un transductor MIDI, cuplat la randul lui la o instanta a unui soft creat in platforma de programare in limbaj vizual MAX (Cretu tine/a tinut — nu mai stiu sigur — un curs de MAX la Conservator, deci a fost o demonstratie de maestrie data de profesionisti). Softul creat in MAX a avut si facilitatea de a redirectiona (eng., “remap”) iesirile celor doua instrumente MIDI in timp real si — desi odata explicat intregul edificiu tehnic pare simplut — rezultatele sonore au fost mai mult decat satisfacatoare.

Pe scena s-au aflat Catalin Cretu si Dan Alexandru, care impreuna si-au spus opus.art. Un rudiment de VJ-ing a insotit interpretarea celor doi de pe scena.

Celelalte lucrari au fost DE CAELO remix, tot a lui Catalin Cretu — o lucrare pentru clarinet si mediu electronic, bazata pe un decupaj re-aranjat a muzicii omonime de Dan Dediu, cu Mihai Rebac la clarinete, Catalin Cretu si Dan Alexandru la cele electrice/electronice, piesa care a oferit multe momente interesante; Fractus — lucrare electronica bruitista a lui Adrian Borza, pe care am ascultat-o in penumbra, in lipsa autorului clujean care nu a putut ajunge la Bucuresti, piesa de o anume factura ambientala bine gasita, si pe care am gustat-o din plin; si Das ist nich ein Streichquartett a Maiei Ciobanu — un colaj video sustinut de un altul audio (sau invers) din care mi-au ramas mai degraba imaginile din Sagrada Familia a lui Gaudi si contrastul feroce cu sonoritatile halucinante atasate. Imi face, altfel spus, impresia ca alaturarea celor doua a fost total nefericita, si ca filmul ar trebui indepartat, pentru ca face mai mult rau decat bine partiturii muzicale. Care partitura muzicala ar avea, altfel, un corpus destul de solid si o viata a ei destul de reusita.

Cam atat ar fi. Nu am poze, nu am filmari, nu am inregistrari, m-am dus pur si simplu cu mainile in buzunare (si mi-a placut la nebunie). In caz ca n-ati aflat, mai avem festival pana vineri, si mai multe se pot afla aici : www.simn2014.com

No Responses to "SIMN 2014 – 26 mai"

Leave a Reply

LOOKING FOR?…

FEATURED MUSIC

compozițiile de care sunt cel mai mândru

RECENT MUSINGS

articole (rare) despre muzici